Adfærdsdesign og økonomisk uafhængighed Frinans

Adfærdsdesign og økonomisk uafhængighed

Adfærdsdesign og økonomisk uafhængighed hænger tæt sammen. Sådan bruger du adfærdsdesign til at skabe forandringer i den virkelige verden, er undertitlen til en meget populær bog skrevet af Morten Münster ved navn “Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag”. Læs med og bliv klogere…

Sænk ambitionsniveauet og hæv tålmodigheden. Start småt, vær konkret og giv dig selv belønninger undervejs. Vær eksperimenterende og find ud af, hvad der virker for dig. Sådan sikrer du i højere grad at lykkes med at ændre adfærd og vaner. Sådan sikrer du, at din vej mod økonomisk uafhængighed bliver en succes.

🎬 YouTube

🙋‍♂️ Om forfatteren

Adfærdsdesign har fyldt en del både i medier og den offentlige debat de senere år. Den helt store kanon på det område i vores egen lille andedam her i Danmark er Morten Münster.

Morten arbejder netop med adfærdsdesign og hvordan man skaber forandringer, ændrer adfærd. Det skriver han artikler om, har en podcast om og så har han altså skrevet bogen “Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag.”

📚 Om bogen

Opsummeret så handler bogen om, hvordan du kan skabe reelle forandringer med evidensbaserede tiltag. Det er fancy ord for, ting der virker. Det vil sige, at det ikke handler om strategier, der lyder flotte eller fortærskede begreber ingen ved, hvad reelt betyder.

Det er forandringer, som Henning kl. 10 på en tirsdag nede på produktionsgulvet rent faktisk kan udføre. Det er ikke “nu skal du være mere agil”.

Adfærdsdesign og økonomisk uafhængighed Jytte fra Marketing

Netop at skabe forandringer og gode vaner er en stor del af jagten på økonomisk uafhængighed. Dels er der tale om et marathon og ikke et sprint, hvilket betyder, at du skal lære at være vedholdende og hænge i over tid. Det vil sige at gøre tingene til en vane. Dels er der tale om ikke at spise skumfidusen med det samme og give efter for krybdyrhjernes lyster.

Det kommer alt sammen til at give mening senere.

Der er mange aspekter at tage fat på, men jeg har valgt nogle stykker ud.

☯️ System 1 vs. system 2

Der findes grundlæggende 2 systemer i hjernen, hvilket er et adfærsbegreb, der første gang er beskrevet af Daniel Kahneman og som du kan blive meget klogere på i hans bog “Thinking fast and slow”.

  • System 1
  • System 2

System 1 er optimeret til hurtig og ofte automatisk tænkning. Sådan noget vi også nogle gange omtaler som, at det sidder på rygraden. Det er meget umiddelbart, det går hurtigt og det er ubevidst. System 1 er godt til relativt ukomplicerede spørgsmål.

  • Hvad er 1+1?

System 2 er langsommere, kræver vores opmærksomhed og er bevidst. Vi bruger system 2 til mere komplicerede opgaver og det kræver mere af os at gøre brug af system 2.

  • Hvad er 11*11?

Det er muligt over tid at flytte handlinger fra at kræve system 2 over til system 1. Det gøres ved at noget bliver en vane. Det kræver repetition, at du udfører handlingen så mange gange, at det til sidst nærmest bliver til en automatreaktion. Desværre kan videnskaben ikke sige noget entydigt om, hvor lang tid der går eller hvor mange forsøg der skal til. Selvom du sikkert ofte er stødt på et svar herpå.

System 1 er ikke fejlfrit, tværtimod. Faktisk begår system 1 ofte fejl, forstået på den måde, at, hvis system 2 fik lov at udføre opgaven, så ville resultatet være et andet. System 1 vil gerne have kage ud på eftermiddagen fordi depoterne er tomme eller du keder dig. System 2 ved godt, at det ikke er godt for dig og at der er følgevirkninger af på automatpilot at køre drømmekage ind i systemet hver dag.

Kognitive biases i adfærd

De her “fejl” system 1 laver, kaldes kognitive biases og dem er der et væld af.

Herunder er to sider, hvor du kan finde gode oversigter og forklaringer på mange af dem.

En tredje interessant side i den sammenhæng:

Lad mig lige liste et par stykker fra Gowth.design, så kan du se, om du kan genkende dem.

Loss aversion: People prefer to avoid losses more than earning equivalent gains. We hate losing or letting go of what we have (even if more could be had). Prospect theory says that a loss hurts more than an equal gain feels good. In other words, losing $1,000 will “hurt” more than the joy of gaining $1,000.

Confirmation bias; People look for evidence that confirms what they think. People tend to search for, interpret, prefer, and recall information in a way that reinforces their personal beliefs or hypotheses.

Anchoring bias: User rely heavily on the first piece of information they see. The initial information that users get affects subsequent judgments. Anchoring often works even when the nature of the anchor doesn’t have any relation with the decision at hand. It’s useful to increase perceived value.

✨ Aktieinvestering er ren og skær astrologi

Listen to “Aktieinvestering er ren og skær astrologi [Lazy edition]” on Spreaker.

😱 Adfærdsdesign og økonomisk uafhængighed – cheatsheet

For nyligt var jeg til danmarkshistoriens største bogreception i anledning af udgivelsen af Morten Münsters nye bog, opfølgeren ved navn “Jytte vender tilbage” og denne gang med undertitlen “Den umoderne guide til at skabe forandringer imod alle odds”.

Her er mine noter fra det arrangement og de vigtigste indsigter jeg har gjort mig om adfærd generelt:

Adfærdsdesign og økonomisk uafhængighed opsummering

For det første er mennesker ikke rationelle væsener. De handler ikke rationelt. Hvis du vil vide, hvordan de så handler og hvorfor de gør det, så dyk ned i de forskellige kognitive bias.

Effekten af forandringer er eksponentiel. Det betyder, at du stort set ikke vil kunne se nogen forandring til at starte med, men pludseligt vil det gå stærkt. Er dine forventninger at opleve store spring til at starte med, så vil du blive skuffet og muligvis miste modet og give op. Det betyder også, at det har en enorm effekt på den lange bane at gøre noget 1% bedre hver dag.

I maj gik jeg i gang med at rydde totalt op på frinans.dk og SEO optimere siden. Jeg forventer at se resultater om et års tid, ikke her og nu.

Helt generelt er vi overambitiøse og inkompetente. Vores overoptimisme skaber urealistiske benchmarks og gør, at vi fejler, når vi ønsker at skabe forandring.

Det vi kan gøre er at:

  • Sænke ambitionsniveauet
  • Være mere tålmodige
  • Starte småt
  • Give os selv belønninger, det virker
  • Være konkrete, så handlingen er enkel
  • Eksperimentere

Adfærdsdesign og økonomisk uafhængighed handler derfor grundlæggende om at være meget konkret, når du spiser elefanten en bid af gangen.

Jeg har skrevet et indlæg om Seinfeld-metoden, som netop er designet til at hjælpe os med at skabe gode vaner igennem simple belønninger. Don´t break the chain!

Jeg har også skrevet om 5-timers reglen, som er en metode til at eksperimentere og derigennem lære.

Slow and steady wins the race

👉 Konklusion

Adfærdsdesign og økonomisk uafhængighed, hvad skal du gøre for at lykkes?

Sænk ambitionsniveauet og hæv tålmodigheden. Start småt, vær konkret og giv dig selv belønninger undervejs. Vær eksperimenterende og find ud af, hvad der virker for dig. Sådan sikrer du i højere grad at lykkes med at ændre adfærd og vaner. Sådan sikrer du, at din vej mod økonomisk uafhængighed bliver en succes.

Er du bevidst om, hvordan din hjerne prøver at snyde dig og gør du noget for at modarbejde det?

Reklame

Smid en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.