Swapfiets – tag cyklen på arbejde

Tidligere gik jeg på arbejde, nu bor jeg i København og her cykler jeg på arbejde. Til det formål har jeg lejet en cykel på abonnement, det skal vi se lidt nærmere på i dagens indlæg.

Link til Swapfiets

Da jeg boede i Århus, kunne jeg gå på arbejde. Det tog mig 15-20 minutter at gå hver vej, 15, hvis det var koldt og jeg bare ville skynde mig, 20, hvis det var godt vejr og jeg valgte den lidt længere vej, hvor det meste af turen var igennem universitetsparken. Sidstnævnte var en dejlig måde at starte dagen på. Var der meget sne kunne det godt tage længere tid, sneboldene kaster jo ikke sig selv.

Nu, hvor jeg bor i København, er det ikke rigtig en gangbar mulighed længere. Jeg har omkring 6 kilometer på arbejde og da jeg ikke ejer en bil, efterlader det mig med to muligheder, cykling eller offentlig transport.

Stiller vi de to muligheder op over for hinanden tegner der sig et ret klart billede:

Offentlig transport

  • Dyrere
  • Mindre naturlig motion
  • Langsommere
  • Mindre sårbar over for vind og vejr

Cykling

  • Billigere
  • Mere naturlig motion
  • Hurtigere
  • Mere sårbar over for vind og vejr

Set ud fra den sammenligning er cykling det åbenlyse valg, hvis ikke det skulle være fordi, at det kræver lidt disciplin. Jeg kunne jo også vælge at cykle de dage, hvor vejret er tilforladeligt og så tage det offentlige, når vejret ikke arter sig. Jeg havde en gammel racercykel i forvejen, men da jeg lider af en del problemer med nakken, sådan kan det gå, når man sidder mange timer foran computeren hver dag, hvilket jo er mit arbejde, så fandt jeg hurtigt ud af, at min cykel ikke var en gangbar løsning. Jeg fik simpelthen for ondt af at køre på en cykel, hvor nakken er på arbejde som det er tilfældet med en cykel, hvor kroppen ligger lavt.


Reklame

Reklame

Reklame


Swapfiets

På en af turene hjem fra arbejde og med godt ondt i nakken lagde jeg mærke til, at der var indtil flere cykler med et blåt dæk på forhjulet. Cyklen så ganske fin ud og det var tydeligt, at man sad mere oprejst, hvilket jeg tænkte ville være bedre for mig. Det vender vi tilbage til lige om lidt. Skulle jeg købe en ny cykel ville det løbe op i minimum 3.000 kr. – 4.000 kr. Det kan sikkert gøres billigere med en brugt, men så er der ganske givet mere brug for reparationer. Jeg vidste dog ikke, om en sådan cykel ville løse mine problemer og så er det mange penge at bruge. Jeg var derfor på udkig efter en cykel og blev derfor fanget af disse udgaver med det blå hjul og teksten ”Swap” på stellet. Det var her, at jeg stødte på virksomheden Swapfiets.

Swapfiets stammer oprindeligt fra Holland og er i alt sin enkelthed cyklens indtog på lejemarkedet som abonnementsservice, hvis man ikke ønsker at købe en cykel. Det koster 175 kr. om måneden og man binder sig kun for 2 måneder, når det gælder København. Det var lige, hvad jeg havde ledt efter, fordi jeg på den måde kunne prøve om en anden type cykel, kunne være løsningen, uden at det ville koste mig alverden. To gange 175 kr. skulle jeg jo nok kunne klare at bruge på sådan et eksperiment.

Det er en rigtig fin cykel og til dem der har ikke har lagt mærke til dem i bybilledet i København, Århus eller Odense, så ser de sådan her ud:

For de 175 kr. har man en cykel i topstand og er der noget som ikke er som det skal være, bliver det enten repareret eller man får en ny cykel. Man kan tage ind forbi deres butik i København, som ligger et par hundrede meter fra min arbejdsplads eller kontakte dem over web eller deres app, så kommer de og ordner cyklen. De har nogle biler kørende rundt med cykler på toppen, som taget ud af en Tour de France etape. Der er altså en del service tilgængelig i de 175 kr. om måneden.

Indtil videre er jeg meget tilfreds med cyklen og jeg har fundet ud af, at jeg sagtens kan cykle til og fra arbejde på en cykel af denne type.

Det økonomiske

Der er lidt forskellige udregninger vi kan lege med i forhold til transportaspektet.

Tager vi udgangspunkt i en ny cykel til 4.000 kr., 250 kr. årligt til vedligehold og en månedspris på 175 kr. for en cykel fra Swapfiets, så kan vi regne ud, hvor lang tid man skal have cyklen til de 4.000 kr. før det bedre kan betale sig at købe. Svaret er lidt over 2 år.

I forhold til det offentlige, så er priserne for mig ud fra, hvor jeg bor:

  • Pris uden pendlerkort: 16 kr. hver vej
  • Pris med pendlerkort: 395 kr. om måneden

Så sammenligner vi udelukkende det at have et abonnement på en cykel hos Swapfiets til 175 kr. eller et pendlerkort til 395 kr. om måneden, så er forskellen 220 kr. om måneden, svarende til 2.640 kr. om året. Det er alligevel lidt af en besparelse, der kan lægges til de andre positive aspekter opstillet tidligere. Der er endda plads til, at jeg nok godt kan tillade mig at tage det offentlige de dage, hvor vejret viser sig fra sin værste side.

For nu er jeg meget tilfreds med cyklen, men overvejer, om jeg skal købe en cykel for at kunne spare endnu flere penge på den lange bane. Jeg betragter lidt de 175 kr. om måneden som mit fitness abonnement og så er det rart, at jeg altid bare kan få et problem fikset eller cyklen skiftet. I det hele taget er jeg ret godt tilfreds med den her løsning.

Link til Swapfiets

Har du stiftet bekendtskab med Swapfiets eller kunne du forestille dig at gøre brug af sådan en løsning?


6 tanker om “Swapfiets – tag cyklen på arbejde”

  1. Jeg er københavner og cyklist. Jeg kan smøre kæde, lappe, skifte dæk, slange, gear-og bremsekabel, og så kan jeg ikke mer´. Men kunne jeg ikke hine 6 kunster, eller skulle min ryg slå fra, vil det være et kanon tilbud. Det fremgår ej af deres hjemmeside, FAQ eller video om der er vedligeholdelse inkluderet: Skal man køre med en usmurt kæde til den knækker, eller bliver cyklen efterset årlig ?

    1. Hej,

      Man kan få den set efter lige så tit man ønsker 🙂 ja man kan faktisk også bare skifte den 🙂 så det er i princippet alt det eftersyn du har lyst til.

      /Sune

  2. Jeg har købt en brugt Kildemoes herrecykel i god stand for 1000 kroner, derefter brugte jeg 200 kroner på at give den et eftersyn hos en cykelsmed, hvor meldingen var at det var en fornuftig cykel, da den kun skulle efterspændes smøres hist og her.

    1200 kroner for nu halvandet år siden = 66 kroner om måneden indtil videre.

    Af ovenstående årsag synes jeg ikke at Swapfiets er det ideelle valg for mig, fordelene står simpelthen ikke på måls med økonomien, kontra økonomien ved køb af en brugt cykel.

    1. Hej Helle,

      Har man låst den, bevist ved, at man kan fremvise nøglen, skal man op med 450 kr. i selvrisiko. Har man ikke låst den, koster det vist 3.500 kr.

      /Sune

Smid en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.