Husligt og praktisk arbejde

I dag skal det handle lidt om det huslige, og hvordan vi klarer den slags på hjemmefronten.

TLDR: Vi har en plan for alt, også når det gælder rengøring og indkøb

 

Husligt arbejde

Det er ikke alt arbejde man får løn for eller som er sjovt og interessant. Jeg har aldrig været særligt glad for at gøre rent, jeg synes det er kedeligt og irriterende, men det ændrer jo ikke på, at det skal gøres. Jeg tænkte, at jeg ville skrive lidt om, hvordan vi ordner nogle af de praktiske ting herhjemme, ikke mindst for også at få en forståelse for, hvordan andre klarer den slags. De ting jeg vil komme ind på gælder mest rengøring og indkøb.

Hvis ikke det allerede er klart for de fleste, så har vi en plan for de fleste ting herhjemme. Så lad os starte med det.

 

Forventingsafstemning

Helt indledningsvist vil jeg starte med det vigtigste aspekt overhovedet, forventningsafstemning. Det er utroligt så mange potentielle konflikter man kan løse på forhånd ved bare at tale om tingene. En vigtig del af at have, hvad man kunne kalde for en succesfuld husholdning er, at de deltagende parter forventingsafstemmer. Skal der gøres rent hver dag, en gang om ugen eller måske først når karkluden kan gå selv? Hvem gør hvad og hvornår? Er man to parter, som det er tilfældet hos os, men er meget uenige i for eksempel hvor tit der skal gøres rent, ja så er et kompromis nødvendigt. Det der sker, hvis ikke man når til en vis enighed og deraf et kompromis, ja så opstår der en del konfliker. Så kan det godt lyde som om vi startede ud med at være meget uenige, men det var nu ikke helt tilfældet, så langt fra enighed var vi nu ikke.

 

Konflikthåndtering

Konfliker er ikke nødvendigvis en dårlig ting eller noget man skal undgå for en hver pris. Det handler mere om, hvordan man håndterer konfliker. Det er dog også klart, at hvis man som familie skal diskutere, hvordan rengøringen skal foregå i tide og utide, ja så bliver alle parter nok temmelig irriterede over det på den lange bane. I forhold til at håndtere konflikter, er det derfor vigtigt at skelne imellem diskussioner og skænderier. En diskussion er den gode måde at håndtere en konflikt og et skænderi den dårlige. Er man langt fra hinanden i holdning og mening er en diskussion en nødvendighed for at løse den konflikt det er, at man ikke er enige. Det hjælper ikke noget at være konfliktsky, for konflikter er uundgåelige. Det er derfor det handler om at kunne håndtere konflikter på en ordentlig måde.

 


Få en mail hver gang jeg udgiver et nyt indlæg eller deler et fredagslink


 

Kompromisset

Løsningen på en god konflikthåndtering er et acceptabelt kompromis. Det betyder, at begge parter tager lidt og giver lidt. For mit vedkommende betød det, at jeg gør en del mere rent nu end da jeg boede alene. Mon ikke det er tilfældet for mange mænd. Herhjemme kan vi diskutere alt og min personlige holdning er, at jeg er villig til at på kompromis med stort set hvad som helst for at finde en brugbar løsning. Derfor har vi også diskuteret og er blevet enige om, hvordan vi klarer det huslige arbejde.

 

Rengøring

Vi gør rent hver uge og der er fire rengøringspligter vi har fordelt imellem os. Jeg støvsuger hele lejligheden og gør badeværelset rent, hvorimod Katrine støver af og gør køkkenet rent. Jeg plejer at dele det op i weekenden, således, at jeg gør badeværelset rent om lørdagen og støvsuger om søndagen. Jeg påtænker at skifte over til at gøre rent tirsdag og onsdag når jeg kommer hjem fra arbejde for i højere grad at gøre weekenden fri. Så er der selvfølgelig ind i mellem, at vi gør ekstra rent, sådan som en klassisk forårsrengøring. Den form for rengøringsplan gør, at vi ikke skal forholde os til og mærke efter i maven, hvornår det nu lige er tid til at gøre rent og om ikke det trænger. Vi har planlagt os ud af at skulle tænke over det og forholde os til det. Ligesom med vores madplan frigør det energi ikke at skulle forholde sig til “om” og “hvornår”, men bare gøre som aftalt.

 

Indkøb

Tidligere købte vi ind om søndagen, typisk om formiddagen, hvor vi købte ind til og med torsdag. Det er vi gået væk fra for nogle måneder siden fordi vi er gået over til at købe ind over nemlig.com. Det er simpelthen så nemt og er ikke meget dyrere. Det vil sige, at vi stadig køber ind om søndagen, vi har bare betalt os fra fysisk at gå ned i supermarkedet og slæbe maden hjem. Jeg opfatter denne metode som en meget klar luksusgode og det er mig ret uvant, men jeg må også indrømme, at det er virkelig rart. Som jeg har skrevet om, så har vi faste madplaner der kører i 4 ugers rotation. På nemlig.com kan man oprette madplaner og vi har simpelthen oprettet vores 4 uger som faste madplaner. Om torsdagen logger vi på nemlig.com og vælger næste uges madplan. Dertil supplerer vi med de ting som ikke er en del af madplanen, såsom ting til morgenmad, fødevarer vi ikke køber til hver gang, ris, pasta og den slags. Vi gør det om torsdagen, da der ind i mellem er ting vi ikke kan få på nemlig.com og dem køber vi så om fredagen, hvor vi stadig køber ind til weekenden, hvor vores madplan ikke er struktureret på samme måde. Det er et system der fungerer rigtig godt for os og det betyder, at vi ikke bruger så meget tid og energi på at finde ud af, hvad vi skal spise. Det betyder også, at vi ikke skal slæbe en hel uges forbrug hjem, hvilket vi sagtens kunne gøre, men det er rart at slippe for. Hvem skulle tro, at jeg ville vælge sådan en luksusløsning, men det har jeg altså gjort.

 

Andet

Vi er så heldige at have både vaskemaskine og opvaskemaskine, så der er en del tid sparet der. Opvask klarer vi oftest på dagen, så der er ikke mange konflikter forbundet hermed. Tøjvask er en af de ting jeg har ikke fået sat i system, men jeg tænker lidt på at lave to ugentlige vaskedage, så jeg ikke skal gå og holde øje med om vi trænger til at få vasket tøj. Dette kunne eksempelvis være mandage og torsdage, så det passer sammen med rengøring om tirsdagen og onsdagen. Men når man har vaskemaskine indenfor hjemmets fire vægge er det noget nemmere at klare end at skulle i kælderen og booke en fælles vaskemaskine hver gang. Man kan godt blive forvendt.

 

Outsorcing vs. insourcing

I forhold til det her forskellige huslige arbejde, er der grundlæggende to veje at gå. Man kan enten gøre det selv eller man kan betale sig fra det og få andre til at gøre det. Spiser man ude, betaler min sig både fra at skulle købe ind, tilberede maden og klare opvasken. Jeg er hverken partout imod eller for den ene eller anden løsning, det handler meget om balance og mål. Mit mål fordrer dog, at jeg er bevidst om, hvad jeg bruger penge på og derfor outsourcer jeg ikke ret meget arbejde, hvis jeg kan udføre det selv. Før vi prøvede nemlig.com, ville jeg nok også have forsvoret at betale for at få bragt dagligvarer ud, men man kan heldigvis blive klogere og jeg tager bestemt også fejl engang i mellem, endda af mig selv. Dagligvareindkøb er altså outsourcet i nogen grad. Rengøring er ikke outsourcet, i hvert fald ikke endnu, men det er mig ikke helt fjernt at overveje det engang i fremtiden. Slutteligt, vil jeg derfor dele links til nogle muligheder for at outsource husligt/praktisk arbejde, hvis nu der skulle være nogen der kunne få lyst til at overveje den del.

Rengøring: Happyhelper & Hilfr

Indkøb: Nemlig.com

Billigere aftensmad: Too Good To Go

 

Hvordan klarer du/I husligt arbejde derhjemme?

 

6 thoughts on “Husligt og praktisk arbejde

  1. Jeg kan rigtig godt lide Nemlig, og det er noget jeg savnede fra England da jeg flyttede til Danmark (levering til indkøb). Jeg har dog begyndt at købe ind i den lokale Netto igen, fordi jeg kan ikke lide hvor mange plastik poser man ender med at få fra Nemlig. Det er en super fed ide generelt, men damn, man ender med rigtig rigtig mange plastik poser som så ender i skrældespanden fordi de er ikke rigtig brugbart til noget som helst. Jeg håber på de kan finde en bedre løsning, jeg får en dårlig smag i munden af overbrug af plastik!

    1. Hej Louis,
      Jeg er meget enig i det med plastikposerne. Det irriterede også mig grænseløst, men så begyndte vi at bruge dem som skraldeposer, hvilket hjælper lidt. De er dog ret dårlige som skraldeposer, så det er også lidt irriterende. Det kan jeg dog bedre håndtere end det spild det er bare at smide dem ud 🙂

      /Sune

      1. Det er vi enige i. Jeg synes bare det er irriterende at modtage 4 store plastposer hver søndag som jeg skal smide ud. Den slags spild irriterer mig.

  2. Vi er også store fans af Nemlig, men vi bruger også Årstiderne en hel del – og det bliver ofte billigere end at købe ind til et helt måltid selv, og så undgår man madspild.

    Rengøring har vi outsourcet for mange år siden – det koster selvfølgelig lidt, men alle de diskussioner, tanker og tid, man sparer på det, er det hele værd!

    1. Ja jeg synes ikke man skal underkende det at outsource, hvis man synes man får mere for pengene end hvad at gøre det selv. Det frigiver jo en del tid og besvær.

      /Sune

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.